Według przewidywań rynkowych Internet będzie w 2015 roku wiodącym medium dla branży motoryzacyjnej.

1 na 4 polskich użytkowników sieci, którzy w III i IV kwartale 2014 roku kupili produkty lub usługi z kategorii motoryzacja, kierowali się informacjami znalezionymi w Internecie lub dokonali zakupu online.

Wydatki branży motoryzacyjnej na poszczególne media w latach 2006-2014 1

Wydatki branży motoryzacyjnej na poszczególne media 2006-2015

W 2014 roku podobnie jak rok wcześniej, wydatki reklamowe w branży motoryzacyjnej były takie same na Internet i telewizję. Łącznie oba media stanowiły 3/4 wartości całego tortu reklamowego w Polsce. Według przewidywań rynkowych w bieżącym roku wydatki na Internet w branży przekroczą wydatki na telewizję.

Wskaźniki zakupowe w branży motoryzacyjnej 2

Zakup gdziekolwiek 28%
Zakup na podstawie informacji w sieci 13%
Zakup w sieci 11%

Warto także zwrócić uwagą na fakt, że wskaźniki zakupowe w branży motoryzacyjnej w Polsce są wyższe o kilka punktów procentowych niż wynosi średnia dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej.

24% internautów kupując produkt lub usługę z kategorii auto-moto robi to w medium internetowym lub na podstawie informacji tam znalezionych.

Branża motoryzacyjna, to jeden z najlepszych przykładów rozwinięcia się konsumenta ROPO*. Znaczący spadek wizyt klientów w salonach samochodowych
w ostatnich latach oraz jednoczesny wzrost rynku w przeciągu ostatnich miesięcy wskazuje na głęboko posunięte zmiany
 w zachowaniu klientów. Przeniesienie ciężaru procesu zakupowego do internetu (…). Internet stał się wiodącym medium przy wyborze marki, modelu, dealera lub sposobów finansowania zakupu samochodu.

Communication Manager, Volvo Car Poland

*ROPO (ang. research online, purchase offline), to trend w zachowaniach konsumenckich niezwykle popularny w branży motoryzacyjnej. Polega na tym, że klienci zbierają informacje o produktach (w tym wypadku np: modelach samochodów) zakwalifikowanych do zakupu w Internecie, zanim zdecydują się na ich kupno w lokalnym salonie samochodowym.

Jakie są najpopularniejsze źródła wiedzy o produktach i usługach motoryzacyjnych?

Motoryzacja głównie inwestuje w media płatne. Płatne wyniki wyszukiwania w Google, czyli reklama PPC (ang. pay per click) oraz reklama graficzna (tj. banery reklamowe) na stronach internetowych to najczęściej wybierane typy komercyjnej promocji w branży.

Reklamowe źródła wiedzy na temat produktów i usług motoryzacyjnych 3

Odnośniki w wyszukiwarkach 21%
Reklama graficzna na stronach internetowych 20%
Reklama w emailach 15%
Obecność marek w serwisach społecznościowych 15%
Odnośniki w treści artykułów 13%
Reklama wideo (spoty reklamowe) 13%
Reklama w aplikacjach, oprogramowaniu 5%

Internetowe źródła wiedzy na temat produktów i usług motoryzacyjnych 3

Sklepy internetowe 49%
Fora, grupy dyskusyjne, serwisy z opiniami 44%
Aukcje 38%
Porównywarki cen 32%
Strony internetowe marek 28%
Portale internetowe 28%
Specjalistyczne serwisy internetowe 26%
Serwisy społecznościowe 13%
Opinie na blogach, wideoblogach 13%

Dla 1/2 internautów zainteresowanych motoryzacją źródłem wiedzy (nie będącym reklamą) są sklepy internetowe z produktami branżowymi (np: częściami zamiennymi do samochodów). Co trzeci użytkownik sieci czerpie wiedzę ze stron internetowych marek lub serwisów specjalistycznych, a 1 na 9 z serwisów społecznościowych lub blogów i wideo blogów.

To ważny sygnał dla firm z branży motoryzacyjnej tj. producenci samochodów, wypożyczalnie aut, warsztaty diagnostyczne i naprawcze by zainwestować w media własne. Internauci oczekują, że firmy działające w branży dostarczą im informacji pozwalających na podjęcie świadomych decyzji zakupowych.

Nic lepiej się do tego nie nadaje niż działania z zakresu marketingu treści. Dostarczenie wartościowej zawartości to pierwszy krok do pozyskania uwagi potencjalnego klienta, którego z czasem możemy zmienić w zadowolonego klienta.

A czego klienci motoryzacyjni szukają w sieci?

Najpopularniejsze marki i modele wyszukiwane w Google 4

Wybraliśmy 5 najpopularniejszych marek motoryzacyjnych w ostatnich 12 miesiącach oraz modele samochodów, które cieszyły się największym zainteresowaniem w polskojęzycznej wyszukiwarce Google. Należą do nich BMW E46, Audi A4, Opel Astra, Ford Focus, Skoda Octavia.

Źródła:
1 Starcom Mediavest Group.
2 IAB Polska digitalSCOPE 2014; internauci w wieku 16+, IV kw. 2014.
3 IAB Polska Consumer Journey Online, polscy internauci w wieku 15+, N 655.
4 Google Trends, ostatnie 12 miesięcy w kategorii: samochody i pojazdy.

Rozwiązanie dla firm, które chcą zwiększyć sprzedaż przez stronę. Wyposażone w platformę do generowania leadów.

Oferta: Strona firmowa generująca zapytania ofertowe (leady)
jak zoptymalizować stronę docelową

Rozwiązanie dla profesjonalistów: blogerów lub wydawców internetowych. Wyposażone w platformę do angażowania odbiorców.

Oferta: Strona dla profesjonalnych twórców

Rozwiązanie do sprzedaży produktów lub usług przez Internet. Zintegrowane z platformą do lojalizacji klientów.

Oferta: Strona sklepu w Internecie