Według przewidywań rynkowych Internet będzie w 2015 roku wiodącym medium dla branży motoryzacyjnej.
1 na 4 polskich użytkowników sieci, którzy w III i IV kwartale 2014 roku kupili produkty lub usługi z kategorii motoryzacja, kierowali się informacjami znalezionymi w Internecie lub dokonali zakupu online.
Wydatki branży motoryzacyjnej na poszczególne media w latach 2006-2014 1
W 2014 roku podobnie jak rok wcześniej, wydatki reklamowe w branży motoryzacyjnej były takie same na Internet i telewizję. Łącznie oba media stanowiły 3/4 wartości całego tortu reklamowego w Polsce. Według przewidywań rynkowych w bieżącym roku wydatki na Internet w branży przekroczą wydatki na telewizję.
Wskaźniki zakupowe w branży motoryzacyjnej 2
Warto także zwrócić uwagą na fakt, że wskaźniki zakupowe w branży motoryzacyjnej w Polsce są wyższe o kilka punktów procentowych niż wynosi średnia dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej.
24% internautów kupując produkt lub usługę z kategorii auto-moto robi to w medium internetowym lub na podstawie informacji tam znalezionych.
Branża motoryzacyjna, to jeden z najlepszych przykładów rozwinięcia się konsumenta ROPO*. Znaczący spadek wizyt klientów w salonach samochodowych w ostatnich latach oraz jednoczesny wzrost rynku w przeciągu ostatnich miesięcy wskazuje na głęboko posunięte zmiany w zachowaniu klientów. Przeniesienie ciężaru procesu zakupowego do internetu (…). Internet stał się wiodącym medium przy wyborze marki, modelu, dealera lub sposobów finansowania zakupu samochodu.
Communication Manager, Volvo Car Poland
*ROPO (ang. research online, purchase offline), to trend w zachowaniach konsumenckich niezwykle popularny w branży motoryzacyjnej. Polega na tym, że klienci zbierają informacje o produktach (w tym wypadku np: modelach samochodów) zakwalifikowanych do zakupu w Internecie, zanim zdecydują się na ich kupno w lokalnym salonie samochodowym.
Jakie są najpopularniejsze źródła wiedzy o produktach i usługach motoryzacyjnych?
Motoryzacja głównie inwestuje w media płatne. Płatne wyniki wyszukiwania w Google, czyli reklama PPC (ang. pay per click) oraz reklama graficzna (tj. banery reklamowe) na stronach internetowych to najczęściej wybierane typy komercyjnej promocji w branży.
Reklamowe źródła wiedzy na temat produktów i usług motoryzacyjnych 3
Internetowe źródła wiedzy na temat produktów i usług motoryzacyjnych 3
Dla 1/2 internautów zainteresowanych motoryzacją źródłem wiedzy (nie będącym reklamą) są sklepy internetowe z produktami branżowymi (np: częściami zamiennymi do samochodów). Co trzeci użytkownik sieci czerpie wiedzę ze stron internetowych marek lub serwisów specjalistycznych, a 1 na 9 z serwisów społecznościowych lub blogów i wideo blogów.
To ważny sygnał dla firm z branży motoryzacyjnej tj. producenci samochodów, wypożyczalnie aut, warsztaty diagnostyczne i naprawcze by zainwestować w media własne. Internauci oczekują, że firmy działające w branży dostarczą im informacji pozwalających na podjęcie świadomych decyzji zakupowych.
Nic lepiej się do tego nie nadaje niż działania z zakresu marketingu treści. Dostarczenie wartościowej zawartości to pierwszy krok do pozyskania uwagi potencjalnego klienta, którego z czasem możemy zmienić w zadowolonego klienta.
A czego klienci motoryzacyjni szukają w sieci?
Najpopularniejsze marki i modele wyszukiwane w Google 4
Wybraliśmy 5 najpopularniejszych marek motoryzacyjnych w ostatnich 12 miesiącach oraz modele samochodów, które cieszyły się największym zainteresowaniem w polskojęzycznej wyszukiwarce Google. Należą do nich BMW E46, Audi A4, Opel Astra, Ford Focus, Skoda Octavia.
Źródła:
1 Starcom Mediavest Group.
2 IAB Polska digitalSCOPE 2014; internauci w wieku 16+, IV kw. 2014.
3 IAB Polska Consumer Journey Online, polscy internauci w wieku 15+, N 655.
4 Google Trends, ostatnie 12 miesięcy w kategorii: samochody i pojazdy.
Zostaw komentarz
You must be logged in to post a comment.