1 na 4 Polaków dokonał zakupu produktu farmaceutycznego lub usługi medycznej w sieci. A mimo to branża zdrowie jest mało aktywna w Internecie. Czy powodem są ograniczenia prawne, czy może przywiązanie do tradycyjnych mediów?
Z pewnością wpływ na zaledwie 3% udział branży zdrowotnej w internetowym torcie reklamowym mają oba czynniki.
Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że Polski internauta częściej niż inni użytkownicy regionu kupuje leki w sieci. Nasz kraja osiąga lepsze wskaźniki zakupowe niż wynosi średnia dla Europy Środkowo-Wschodniej.
Wskaźniki zakupowe w ostatnich 6 miesiącach, w kategorii „zdrowie”1
Reklamowe źródła wiedzy na temat produktów i usług medycznych oraz farmaceutycznych2
Reklamowe źródła wiedzy na temat zdrowia
Podobnie jak w przypadku branży kosmetycznej najpopularniejszymi formami reklamy służącymi do promocji marek z kategorii zdrowie są emailingi i reklama graficzna.
W Internecie firmy z branży farmaceutycznej szczególnie upodobały sobie serwisy z wideo na żądanie. Przed filmami lub odcinkami seriali reklamy wideo produktów z kategorii zdrowie są praktycznie obecne w każdym bloku reklamowym.
Jednak jak pisałem wcześniej w Polsce zaledwie 10% użytkowników sieci akceptuje spoty reklamowe. Dlatego prowadząc kampanie reklamowe produktów farmaceutycznych lub usług medycznych w sieci warto stosować reguły skutecznej reklamy wideo.
Skąd użytkownicy Internetu czerpią wiedzę o produktach z kategorii zdrowie?
Co ciekawe firmy produkujące produkty farmaceutyczne są na trzecim miejscu, a specjalistyczne strony na czwartym w kolejności wyboru źródła wiedzy o produktach z kategorii zdrowie.
Przeciętny Polak pogłębia wiedzę o usługach medycznych i lekach głównie na forach, grup dyskusyjnych, na serwisach z opiniami i na portalach internetowych.
Co 7 polski internauta informacje na tematy zdrowotne zbiera podczas rozmów ze znajomi na serwisach społecznościowych oraz czytając blogi.
Naturalnie kluczową rolę w dotarciu do informacji zdrowotnych na ww. mediach ma dr Google.
Internetowe źródła wiedzy na temat produktów i usług medycznych oraz farmaceutycznych2
A co na to dr Google?
Wykresy obok pokazują popularność określonych dolegliwości zdrowotnych tj. grypa, ból głowy, grzybica, przeziębienie, alergia wśród Polaków w ostatnich 12 miesiącach. Dane zaciągane są z wyszukiwarki Google.
Tutaj możecie dodać własne słowa bądź frazy kluczowe wyszukiwane przez internautów z Polski lub dowolnego innego kraju, który wybierzecie.
Tekst powstał w oparciu o Raport IAB „Customer Journey Online. Perspektywy branżowe.” z 2015 roku.
źródło:
1 IAB Polska digitalSCOPE’2014; internauci w wieku 16+, IV kw. 2014.
2 IAB Polska Consumer Journey Online; internauci z Polski w wieku 15+, N=752
Zostaw komentarz
You must be logged in to post a comment.