1 na 4 Polaków dokonał zakupu produktu farmaceutycznego lub usługi medycznej w sieci. A mimo to branża zdrowie jest mało aktywna w Internecie. Czy powodem są ograniczenia prawne, czy może przywiązanie do tradycyjnych mediów?

Z pewnością wpływ na zaledwie 3% udział branży zdrowotnej w internetowym torcie reklamowym mają oba czynniki.

Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że Polski internauta częściej niż inni użytkownicy regionu kupuje leki w sieci. Nasz kraja osiąga lepsze wskaźniki zakupowe niż wynosi średnia dla Europy Środkowo-Wschodniej.

Wskaźniki zakupowe w ostatnich 6 miesiącach, w kategorii „zdrowie”1

zakup gdziekolwiek 47%
zakup na podstawie informacji znalezionych w sieci 14%
zakup w sieci 9%

Reklamowe źródła wiedzy na temat produktów i usług medycznych oraz farmaceutycznych2

reklama w emailach 23%
reklama graficzna na stronach internetowych 22%
reklama wideo w postaci filmów 18%
odnośniki w wyszukiwarkach 15%
obecność w marek w serwisach społecznościowych 14%
odnośniki w treści artykułów 9%
reklama w aplikacjach, oprogramowaniu 7%

Reklamowe źródła wiedzy na temat zdrowia

Podobnie jak w przypadku branży kosmetycznej najpopularniejszymi formami reklamy służącymi do promocji marek z kategorii zdrowie są emailingi i reklama graficzna.

W Internecie firmy z branży farmaceutycznej szczególnie upodobały sobie serwisy z wideo na żądanie. Przed filmami lub odcinkami seriali reklamy wideo produktów z kategorii zdrowie są praktycznie obecne w każdym bloku reklamowym.

Jednak jak pisałem wcześniej w Polsce zaledwie 10% użytkowników sieci akceptuje spoty reklamowe. Dlatego prowadząc kampanie reklamowe produktów farmaceutycznych lub usług medycznych w sieci warto stosować reguły skutecznej reklamy wideo.

Skąd użytkownicy Internetu czerpią wiedzę o produktach z kategorii zdrowie?

Co ciekawe firmy produkujące produkty farmaceutyczne są na trzecim miejscu, a specjalistyczne strony na czwartym w kolejności wyboru źródła wiedzy o produktach z kategorii zdrowie.

Przeciętny Polak pogłębia wiedzę o usługach medycznych i lekach głównie na forach, grup dyskusyjnych, na serwisach z opiniami i na portalach internetowych.

Co 7 polski internauta informacje na tematy zdrowotne zbiera podczas rozmów ze znajomi na serwisach społecznościowych oraz czytając blogi.

Naturalnie kluczową rolę w dotarciu do informacji zdrowotnych na ww. mediach ma dr Google.

Internetowe źródła wiedzy na temat produktów i usług medycznych oraz farmaceutycznych2

fora, grupy dyskusyjne, serwisy z opiniami 28%
portale internetowe 23%
strony internetowe marek 22%
specjalistyczne serwisy internetowe 22%
sklepy internetowe 20%
serwisy społecznościowe 14%
opinie na blogach, wideo-blogach 13%
porównywarki cen 11%
aukcje 6%

A co na to dr Google?

Wykresy obok pokazują popularność określonych dolegliwości zdrowotnych tj. grypa, ból głowy, grzybica, przeziębienie, alergia wśród Polaków w ostatnich 12 miesiącach. Dane zaciągane są z wyszukiwarki Google.

Tutaj możecie dodać własne słowa bądź frazy kluczowe wyszukiwane przez internautów z Polski lub dowolnego innego kraju, który wybierzecie.

Tekst powstał w oparciu o Raport IAB „Customer Journey Online. Perspektywy branżowe.” z 2015 roku.

źródło:
1 IAB Polska digitalSCOPE’2014; internauci w wieku 16+, IV kw. 2014.
2 IAB Polska Consumer Journey Online; internauci z Polski w wieku 15+, N=752

Rozwiązanie dla firm, które chcą zwiększyć sprzedaż przez stronę. Wyposażone w platformę do generowania leadów.

jak zoptymalizować stronę docelową

Rozwiązanie dla profesjonalistów: blogerów lub wydawców internetowych. Wyposażone w platformę do angażowania odbiorców.

Rozwiązanie do sprzedaży produktów lub usług przez Internet. Zintegrowane z platformą do lojalizacji klientów.