Fakty i mity na temat pokolenia przełomu wieków. Czy Millenialsi to cyfrowi tubylcy?

Millenialsi mają wysokie oczekiwania co do użyteczności stron internetowych i aplikacji mobilnych oraz są pewni swoich umiejętności. Jednak ich skłonność do wielozadaniowości sprawia, że częściej popełniają błędy i mniej efektywnie wykonują zadania.

Millenialsi, to jedno z haseł generujących największy ruch w mediach. Od 2015 roku to pokolenie stało się największą siłą roboczą w Stanach Zjednoczonych. W Polsce, to około 11 mln. osób2.

Millenialsi, inaczej pokolenie Y, to osoby urodzone w latach 1980-2000. Kiedy piszę te słowa mają między 16, a 36 lat.

Istnieje wiele cech, które czynią generację Y interesującą: są najbardziej wykształconym pokoleniem z dotychczasowych, charakteryzują się niskim współczynnikiem małżeństw i najmniejszą liczbą dzieci. Ale to, co jest najbardziej istotne dla specjalistów od marketingu i użyteczności, to fakt, że ich doświadczenia od dzieciństwa związane są z technologię, która kształtowała i kształtuje ich zachowania do dziś.

Czy rzeczywiście Millenialsi, to cyfrowi tubylcy?

Cyfrowi tubylcy to ludzie, którzy od dzieciństwa wyrośli w otoczeniu urządzeń elektronicznych. To określenie ma także uzasadnione dla obecnego pokolenia Z, czyli osób urodzonych po 2000 roku.

Powszechnie sądzi się, że Millenialsi w odróżnieniu od wcześniejszych pokoleń tzw. cyfrowych imigrantów różnią się innym sposobem funkcjonowania w społeczeństwie i przyswajania informacji.

Popularne opinie o pokoleniu Y sugerują, że:

  1. cyfrowi tubylcy posiadają gorsze umiejętności społeczne, przekładają interakcję cyfrową na osobistą„,
  2. cyfrowi tubylcy są dużo lepsi w wielozadaniowości niż cyfrowi imigranci„,
  3. cyfrowi tubylcy mają naturalne predyspozycje do korzystania lub naprawiania komputerów i innych urządzeń cyfrowych„.

Badania naukowe (w tym badania przedstawicieli różnych pokoleń prowadzone przez Nielsen Norma Group) sugerują, że wszystkie te twierdzenia są fałszywe.

Mit 1. Cyfrowi tubylcy posiadają gorsze umiejętności społeczne, przekładają interakcję cyfrową nad osobistą.

Głównym powodem do niepokoju jest zagrożenie, że społeczeństwo stanie się niedorozwinięte z powodu wyłącznej komunikacji za pomocą mediów cyfrowych: wiadomości tekstowych, komunikatorów i mediów społecznościowych.

Jednak okazuje się, że w miarę dorastania wszystkie wymienione typy aktywności stają się uzupełnieniem kontaktów osobistych i wcale ich nie zastępują.

Młodzi dorośli nie wykazują żadnych znaczących odstępstw od wcześniejszych pokoleń, a tym bardziej strachu przed kontaktem osobistym z innym człowiekiem.

Badania użyteczności stron internetowych sklepów firmy Nielsen Norman Group wykazały, że Millenialsi w momencie kiedy nie mogą szybko znaleźć pożądanych informacji samemu sięgają po telefon podobnie jak starsi użytkownicy.

Mit 2. Cyfrowi tubylcy są dużo lepsi w wielozadaniowości niż cyfrowi imigranci.

Wiele osób wierzy w to, że skoro pokolenie Y wyrastało w świecie przeciążenia informacyjnego jest lepsze w wykonywaniu wielu czynności w tym samym czasie. Jednak umiejętność właściwego przetwarzania wielu strumieni danych jednocześnie, zależy od wielu zmiennych, w tym złożoności informacji i kontekstu.

Musimy rozróżnić 2 typy wielozadaniowości:

  • wielozadaniowość z wyboru, czyli świadomie angażowanie się w wiele działań pozornie wykonywanych w tym samym czasie,
  • biegłość w wielozadaniowości, czyli zdolność do efektywnego przetwarzania wielu źródeł informacji jednocześnie.

Badacze z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Irvine i California State University odkryli pewne poszlaki, że Milenialsi są prawdopodobnie bardziej predestynowani do wielu zadań, niż starsze pokolenia. Na przykład do częstego przełączania się między zadaniami i wykazują tendencję do korzystania z różnych mediów w tym samym czasie.

Jednak Millenialsi podobnie jak wszyscy inni muszą zapłacić cenę wielozadaniowości. Częste, naprzemienne wykonywanie różnych zadań zwiększa obciążenie poznawcze i zmusza do reorientacji do każdego zadania, za każdym razem. Psycholog Cliff Nass wraz z zespołem dowiódł negatywny wpływ przewlekłej wielozadaniowości na efektywność i zdolności poznawcze. Mocno obciążeni wielozadaniowcy mieli większe trudności z filtrowaniem nieistotnych bodźców i o 0,5 sekundy gorsze wyniki niż lekko obciążeni wielozadaniowcy przy ponownym skupieniu uwagi podczas przełączania się między dwoma różnymi typami zadań.

Wyniki badania sugerują, że: negatywne skutki poznawcze, będące wynikiem permanentnej wielozadaniowości sprawiają, że takie osoby rzeczywiście są mniej efektywne niż ludzie, którzy przetwarzają informacje z wielu źródeł tylko okazjonalnie.

Mit 3. Cyfrowi tubylcy mają naturalne predyspozycje do korzystania lub naprawiania komputerów i innych urządzeń cyfrowych.

Specyfikacja techniczna komputera „budzi strach” przedstawiciela pokolenia Y równie silny, co poprzednich pokoleń. Fakt, że dziecko umie obsługiwać pilot do telewizora nie oznacza, że jako dorosły stanie się automatycznie technologicznym guru.

Naturalnie przedstawiciele generacji Y lepiej orientują się w takich pojęciach jak Wiki, zawansowane wyszukiwanie, czy hashtagi. Jednak wcale nie w mają większego pojęcia o strukturze sieci, liderach technologicznych (Jobs, Gates) niż osoby starsze.

Badania użyteczności stron dowodzą, że są równie często zakłopotani, jeśli muszą korzystać z trudnych interfejsów użytkownika, co przedstawiciele pozostałych pokoleń.

Millenialsi wydają się szybsi w korzystaniu ze stron od osób starszych, bo mniej czasu spędzają na poszczególnych stronach, ale jednocześnie popełniają więcej błędów i czytają mniej od przeciętnego użytkownika.

Co warto zapamiętać na temat pokolenia wieków?

Z pewnością jest to grupa godna uwagi, bo stanowi już teraz znaczny odsetek społeczeństwa, a ich siła nabywcza będzie rosła.

Trzeba pamiętać, że Millenialsi żyją szybko, zachłannie konsumują media. Treści publikowane na stronach prawie wyłączenie skanują. Rozwiązania technologiczne towarzyszą im od urodzenia, co powoduje, że mają wysokie wymagania co do użyteczności, jednak tylko pozornie lepiej się nimi posługują od osób starszych.

Źródła:
1 Artykuł powstał w oparciu o wyniki badań opublikowane w artykule Kate Mayer – Millennials as Digital Natives: Myths and Realities.
2 Brief: Kim są polscy millenialsi.
Grafika tytułowa Designed by Freepik

Rozwiązanie dla firm, które chcą zwiększyć sprzedaż przez stronę. Wyposażone w platformę do generowania leadów.

Oferta: Strona firmowa generująca zapytania ofertowe (leady)
jak zoptymalizować stronę docelową

Rozwiązanie dla profesjonalistów: blogerów lub wydawców internetowych. Wyposażone w platformę do angażowania odbiorców.

Oferta: Strona dla profesjonalnych twórców

Rozwiązanie do sprzedaży produktów lub usług przez Internet. Zintegrowane z platformą do lojalizacji klientów.

Oferta: Strona sklepu w Internecie