Skuteczny pomiar i przełożenie efektów działań marketingowych prowadzonych w Internecie na sprzedaż w fizycznych punktach sprzedaży, czyli sklepach stacjonarnych, to jedno z najważniejszych wyzwań sprzedaży wielokierunkowej (ang. omnichannel).

Jeśli jesteś zainteresowany sytuację odwrotną, to przeczytaj: 5 metod pomiaru jak marketing w mediach tradycyjnych przekłada się na sprzedaż w sieci.

1. Mierzenie wizyt w sklepie w wyniku kampanii PPC.

Mierzenie, a właściwie szacownie ilości wizyt w sklepie stacjonarnym w wyniku kampanii PPC (ang. pay-per-click), czyli takiej w której płaci się za kliknięcia w reklamę, zostało wprowadzone do Google AdWords pod koniec 2014 roku (a w Polsce dostępne jest od tego roku).

Koncepcja jest stosunkowo prosta. Zweryfikowana lokalizacja sklepu w Google Maps jest powiązana z kontem AdWords. System Google jest wstanie oszacować liczbę osób odwiedzających fizyczne miejsce sprzedaży (z kamieni i cegieł) w ciągu 30 dni od kliknięcia w reklamę wyświetloną za pośrednictwem systemu AdWords.

System Google robi to poprzez agregację danych ze smartfonów użytkowników, którzy mają zapisaną historię lokalizacji i są zalogowani do dowolnej aplikacji firmy Google albo mają smartfon z systemem operacyjnym Android (około 60% polskich Internautów, źródło: ranking.pl firmy Gemius) i nie wyłączyli śledzenia lokalizacji w ustawieniach.

Chociaż mamy do czynienia z estymacją, to opisana metoda pozwala sprawdzić, która kampania PPC kieruje więcej osób do sklepu i dla wielu właścicieli sklepów jest o wiele bardziej przekonywująca niż współczynnik konwersji.

Wideoprezentacja: E-sprzedaż, budowanie pozytywnych relacji z klientem.

Wideoprezentacja poświęcona sprzedaży wielokierunkowej (omnichannel)

Zapis prelekcji z konferencji Kid’s Biz Fair na temat sprzedaży wielokierunkowej dla branży dziecięcej.

Data: 26.08.2015. Czas trwania: 30 min.

ZOBACZ WIDEOPREZENTACJĘ

2. Importowanie konwersji ze sklepu stacjonarnego, które zainicjowało kliknięciem w reklamę PPC.

Ta metoda śledzenia również dostępna jest w Google AdWords. Polega na generowaniu leadów na stronie internetowej (za pośrednictwem formularza albo telefonu kontaktowego) i przypisaniu tych danych do unikatowego numeru (Gclid). Jest to tzw. tagowanie docelowych adresów URL w reklamach PCC.

Kiedy nastąpiła sprzedaż na podstawie uzyskanego poprzez stronę leada, konwersja przesyłana jest do reklamodawcy, a poprzez numer Gclid do systemu AdWords, który przypisze sprzedaż odpowiedniej kampanii i frazie kluczowej.

3. Śledzenie połączeń telefonicznych

Śledzenie połączeń telefonicznych, to rozwiązanie technologiczne, które pozwala przypisać rozmówcę do unikatowego numeru telefonu, więc leady i sprzedaże mogą być przypisane do odwiedzających stronę internetową sklepu, którzy poruszają się w świecie rzeczywistym i korzystają z telefonu.

Tylko 18% firm używała funkcjonalności śledzenia połączeń telefonicznych.

W smartfonach reklama Google AdWords typu kliknij by zadzwonić jest coraz popularniejsza. Choć jak pokazują statystyki globalne tegorocznego raportu Understanding the Customer Journey firmy Econsultancy tylko 18% firm używała funkcjonalności śledzenia połączeń telefonicznych w swoich kampaniach. Próba badania: 2000 marketerów i specjalistów ecommerce.

4. Kupony

Kupony sprawdzają się zarówno w mierzeniu skuteczności działań marketingowych w sieci do kierowania klientów do sklepów tradycyjnych jak i w pomiarze skuteczności działań marketingowych w miejscach sprzedaży stacjonarnej na zakupy w sklepie internetowym. Sęk w tym, że niezbędna jest zachęta w postaci rabatu.
Sukces kuponów zwykle oceniany jest na poziomie kampanii w oparciu o liczbę wykorzystanych kuponów i średnią wartość zamówienia mierzoną przez sklep.

5. Zapytaj klienta skąd dowiedział się o sklepie

Kiedy wszystko inne zawiedzie zawsze możesz zwrócić się z pytaniem do klient skąd usłyszał o twoim sklepie. To rozwiązanie pomocnicze, bo nie da szczegółowego wglądu we wszystkie możliwe kanały dotarcie i prawdopodobnie będzie działało dobrze tylko w przypadku rozważnych, planowanych zakupów gdzie interakcja z klientem jest większa.

6. Zamów przez internet odbierz w sklepie stacjonarnym.

Zamów online i odbierz w sklepie nie jest wyłącznie metodą śledzenia, to jedno z najważniejszych oczekiwań współczesnych klientów i dotyczy wielu branż, które pozwala pogłębić doświadczenie zakupowe kupujących zarówno w sieci jak i sklepach stacjonarnych.

Co oczywiste rozwiązanie zamów online i odbierz w sklepie gromadzi dane o klientach i produktach, czyli pozwala sprawdzić, który klient, gdzie i kiedy kupuje. To rozwiązanie może pomóc dostosować przyszłe informacje wysyłane do klientów w oparciu o lokalizację sklepu.

Rozwiązanie dla firm, które chcą zwiększyć sprzedaż przez stronę. Wyposażone w platformę do generowania leadów.

Oferta: Strona firmowa generująca zapytania ofertowe (leady)
jak zoptymalizować stronę docelową

Rozwiązanie dla profesjonalistów: blogerów lub wydawców internetowych. Wyposażone w platformę do angażowania odbiorców.

Oferta: Strona dla profesjonalnych twórców

Rozwiązanie do sprzedaży produktów lub usług przez Internet. Zintegrowane z platformą do lojalizacji klientów.

Oferta: Strona sklepu w Internecie