Nie jest niespodzianką, że ponad połowa marketerów mówi, że email jest najbardziej efektywnym kanałem generującym przychody (BtoB Magazine). Email marketing jest rzeczywiście niezwykle skutecznym kanałem komunikacji z widownią i ułatwia drogę przez lejek sprzedażowy zmieniając obcych w zachwyconych klientów.

Marketerzy zwiększają wydatki na ten kanał – Direct Marketing Association podaje, że 75% marekterów twierdzi, że wysyła obecnie więcej emali niż 3 lata temu. Jednak smutna prawda jest taka, że jest też coraz więcej przykładów złych praktyk w email marketingu. Poniżej znajdziesz wytyczne jak tworzyć email marketing dobrze…

Dobry email zaczyna się od wartościowej treści.

Dobry email marketing zaczyna się od treści, którą chcesz się podzielić ze swoimi subskrybentami. Postaw się na ich miejscu i zapytaj sam siebie, co chciałbyś otrzymać? Pamiętaj, że twoi potencjalni klienci nie martwią się o twoją firmę, ani produkty – martwią się o własne problemy i oczekują, że pomożesz im je rozwiązać. Dlatego stworzona i udostępniona treść musi być dla odbiorców użyteczna i interesująca.

Dobry email jest na temat – segmentacja bazy wysyłkowej ma krytyczne znaczenie.

Segmentacja to najważniejsza taktyka prowadząca do zwiększenia trafności emaili. Niezależnie od tego czy segmentacja bazy użytkowników opiera się o dane demograficzne, czy ich zachowania czy o oba parametry, to ta taktyka ma krytyczne znaczenie dla wysyłania emaili do właściwych osób, we właściwym czasie. Dostarczanie odbiorcom emaili zgodnych z ich zainteresowaniami lub oczekiwaniami pozwala osiągnąć znacznie lepsze rezultaty. MarketingSherpa podaje, że segmentacja pozwala zwiększyć o ponad 50% ilość klików w porównaniu do emaili wysłanych bez żadnych kryteriów targeotowania. Właściwa segmentacja przełoży się także na współczynnik dostarczenia emaili do odbiorców. Ponownie opierając się o badania MarketingSherpa –

4 na 10 subskrybentów podało, że oznaczają emaile jako niechciane (spam) dlatego, że były dla nich bez znaczenia.

Uniknij tej pułapki poprzez segmentację i wysyłkę właściwych treści (treści którymi są zainteresowani) do odbiorców.

Dobry email nie jest niespodzianką.

Dobry email to nie tylko coś co chce się otrzymać, ale też spodziewa się otrzymać. Oznacza to, że twoi subskrybenci wyrazili zgodę na otrzymywanie emaili, a także mają możliwość łatwego wypisania się z listy subskrypcyjnej jeśli zmienią zdanie. Czasami samo oznaczenie zgody na działania email marketingowe nie wystarczy. Konieczne jest dotrzymanie terminów wysyłek i właściwe zakomunikowanie, że emaile będą wysyłane. Pamiętaj aby komunikować się od początku nawiązania relacji, uwzględnić spadek współczynnika klikalności z biegiem czasu oraz ze wzrostem wieku odbiorców, a także wdrożyć wyzwalacze emaili w oparciu o zachowania subskrybentów – takie emaile mają szansę osiągnąć ponad dwukrotnie większy współczynnik kliknięć niż standardowe wiadomości email.

Dobry email marketing jest zintegrowany z innymi kanałami marketingowymi.

Email marketing jest najskuteczniejszy kiedy jest zintegrowany z resztą działań marketingowych w wyszukiwarkach, mediach społecznościowych, kanale mobilym oraz właściwie zmierzony. Oczywiście integracja jest o wiele prostsza kiedy posiadasz właściwe narzędzia. Stronę firmową można zoptymalizować tak by treści mogły być łatwo promowane przez e-mail oraz za pomocą mediów społecznych, które rozszerzą zasięg treści poza listy e-mailingowe. Upewnij się, że promowana treść wyświetlała się na całej gamie urządzeń mobilnych, a gromadzone dane będzie można powiązać z e-mail marketingiem.

Dobry email marketing jest zoptymalizowany pod kątem celów.

Każda aktywność marketingowa powinna mieć wyznaczony cel tj. pozyskanie nowych leadów, kwalifikacja istniejących leadów, edukacja czytelników, podtrzymanie komunikacji z odbiorcami. Określenie jaki jest cel wysyłki pomoże zdecydować jak email powinien wyglądać i pomóc zmierzyć czy działanie zakończyło się sukcesem.

Temat pozyskiwania, kwalifikacji i oceny leadów poruszany jest w dziale generowanie leadów.

Generowanie leadów + ukierunkowywanie leadów.
Email marketing jest tak dobry jak lista twoich odbiorców. Z biegiem czasu naturalnym procesem jest spadek jakości bazy kontaktów bo ludzie zmieniają pracę i adresy email.

Wiele źródeł jest zgodnych, że jakość baz kontaktowych spada o 25-30% rocznie.

Jeśli baza nie jest powiększana regularnie o nowych, potencjalnych klientów, to skuteczność działań email marketingowych będzie bardzo niska. Dlatego kluczowa jest efektywna strategia email marketingowa skupiona na pozyskiwania jak najlepszej jakości ruchu na samą górę leja sprzedażowego.