Automatyzacja marketingu – prawdy i mity

Automatyzacja marketingu jest z natury korzystna dla biznesu. Pomaga prowadzić leady przez lejek sprzedaży, zwiększa zaangażowanie potencjalnych klientów i częstotliwość kontaktu z marką. Te elementy decydują jak wiele zapytań ofertowych zakończy się sprzedażą.

Jednak wokół automatyzacji marketingu (ang. marketing automation) krąży wiele mitów. Na przykład, że nie jest dobry dla twojego biznesu albo jest trudny w zarządzaniu i może przysporzyć więcej szkód niż korzyści. Jest w tym trochę prawdy, bo wiele firm wybiera drogę na skróty i stosuje to narzędzie w niewłaściwy sposób.

Na czym właściwie polega automatyzacja marketingu?

Automatyzacja marketingu to taktyka, która pozwala przedsiębiorstwom zwiększyć dotarcie do potencjalnych klientów. Narzędziami, które realizują ten cel są wysoce spersonalizowane, wartościowe treści, które pomagają zmienić potencjalnych klientów w leady, a leady w klientów.

Automatyzacja marketingu jest ważnym składnikiem marketingowej mieszanki i obecnie jedną z najskuteczniejszych dróg dotarcia do świadomości klienta. Jednak wymaga przekształcenia i przeanalizowania dotychczasowej strategii, dokładnej analizy tego co przyczynia się, a co przeszkadza w odniesieniu sukcesu.

Prowadzenie leadów przez lejek sprzedaży jest procesem, który wymaga codziennej uwagi. Automatyzacja może pomóc synchronizować wszystkie elementy procesu tj. firmowy blog, profile w mediach społecznościowych, emaile, formularze kontaktowe w jeden spójny plan działania. Oczywiście jest to tylko plan, więc i tak musisz podjąć akcje angażujące i konwertujące leady, jeśli chcesz osiągnąć oczekiwane wyniki.

Mit 1. Zrobisz raz i zapominasz

Automatyzacja marketing nie oznacza, że możesz raz ustawić proces i o nim zapomnieć. Wymaga stałej obsługi i optymalizacji, aby efektywnie pracować. Wiele firm ogranicza koszty utrzymania procesów marketingowych myśląc, że automatyzacja wykona za nich całą pracę. Jednak nie jest to najskuteczniejszy sposób osiągania celów. Automatyzacja marketingu najlepiej sprawdza się jako dodatek do strategii sprzedaży, bo pozwala planować działania z wyprzedzeniem.

Przykładowo testy A / B pozwalają przetestować dwie lub więcej stron docelowych kampanii i przekonać się która najlepiej konwertuje. Podobny poziom zaangażowania konieczny jest w przypadku automatyzacji marketingu. Trzeba na bieżąco sprawdzać, jaki odsetek czytelników angażuje zawartość strony i sprawdzać czy treści właściwie wykonują swoją pracę.

Dodatkowo, klienci są bardziej skłonni do współpracy z markami, które odpowiadają na ich zaangażowanie. Co to oznacza? Jeśli dana zawartość została dostrzeżona, sprowokowała dyskusje, zrodziła pytania, to firma musi na nie odpowiedzieć. Skupiając się wyłącznie na przyciąganiu uwagi i prowokowania zaangażowanie użytkownika doprowadzisz do sytuacji w której użytkownicy zaczną ignorować tworzoną przez ciebie zawartość.

Mit 2. Dotyczy tylko email marketingu

Email marketing z pewnością jednym z najważniejszych kanałów do automatyzacji. Jednak istnieje wiele innych działań, gdzie automatyzacja jest istotna tj. media społecznościowe, strony docelowe kampanii, generowanie leadów, zarządzanie. Jednym z głównych powodów istnienia tego mitu jest przekonanie, że automatyzacja wysyłek email wykorzystywana jest do nieefektywnych działań marketingowych – co rodzi zestawienie automatyzacja marketingu = spam.

Jednak kiedy odrzucisz stereotypy i zastanowisz się:

  • jakie korzyści przynosi automatyzacja marketingu w powiązaniu z innymi kanałami dotarcia do potencjalnych klientów,
  • w jaki sposób można szybciej dotrzeć do klientów rozporoszonych po różnych mediach,
  • jak można uprościć proces generowania leadów,

uświadomisz sobie, że jest to właściwa droga do oszczędności czasu i pieniędzy.

Mit 3. Automatyzacja marketingu jest wyrazem lenistwa

Fakt, że możemy zaplanować automatyczną wysyłkę treści wcale nie oznacza, że na tym kończy się praca. Automatyzacja marketingu to tylko jeden ze składników pełnej strategii marketingowej. Musisz zdawać sobie sprawę z tego co komunikujesz na bieżąco, we wszystkich kanałach oraz w jaki sposób publikowana treść może wpłynąć na odbiór twojej firmy w danym kontekście.

Automatyzacja procesów marketingowych powinna współgrać z innymi kanałami by określone typy zawartości kierowane były do właściwych osób, we właściwym czasie. Pamiętaj, że zindywidualizowana treść powinna trafiać do potencjalnego klienta zarówno przed jak i po interakcji z zawartością na stronie.

Mit 4. Automatyzacja jest dla robotów wyszukiwarek

Istnieje mit, że automatyzacja marketingu jest odczłowieczona. Podobnie jak w przypadku porównania do spamu, mamy tu do czynienia z nieprawidłowym wykorzystaniem automatyzacji.

Co raz częściej firmy nie wysyłają brzmiących osobiście emaili, spersonalizowanych wiadomości czy telefonów nie opartych o szablonowy skrypt. Jeśli twój email lub strona docelowa kampanii zaczyna się od “Dzień dobry kliencie numer 12345…” to jaki potencjalny klient będzie chciał się dowiedzieć czegoś więcej o twojej ofercie. Otaczający nas świat pełen jest ofert, reklam i ciągłych prób przyciągnięcia naszej uwagi. Dlatego współcześni klienci są o wiele bardziej wymagający i chcą mieć poczucie, że są czymś więcej niż kolejnym numerem do odhaczenia.

Dobrze zaplanowana i wdrożona automatyzacja procesów marketingowych sprawia, że wilk będzie syty i owca cała. Inwestycja w automatyzację pozwala dostarczyć takich wrażeń konsumentowi jakich oczekuje, pozyskać potencjalnych klientów i prowadzić wydajną interakcję z widownią. Automatyka nie kończy się na dystrybucji publikowanej zawartości, ale jest ważnym elementem uzupełniającym strategię marketingu treści.

Mit 5. Wszystko to spam, żadnej wartościowej treści

Spam to niechciana korespondencja emailowa i automatyzacja marketingu niczego tu nie zmienia poza tym, że w krótszym czasie jesteś wstanie zniechęcić do siebie większą grupę odbiorców. Jeśli zamierzasz wysłać emailing do grupy odbiorców, których potrzeb nie znasz, to po co w ogóle go wysyłać? Jakich oczekujesz efektów skoro ich skrzynki odbiorcze codziennie są bombardowane dziesiątkami podobnych wiadomości?

Dzięki automatyzacji marketingu, można wysyłać emaile zawierające treści skierowane do potencjalnych klientów w oparciu o to kim są, co im się podoba, i jakim kanałem dotarli do twojej firmy. Jest to dobra okazja do nawiązania relacji z potencjalnymi klientami.

Przedsiębiorstwa, które używają automatyzacji procesów marketingowych do prowadzenia potencjalnych klientów przez lejek sprzedaży osiągają wg firmy HubSpot 451% wzrosty kwalifikowanych leadów. Dlatego kluczowe jest zrozumienie mechanizmu stojącego za procesem automatyzacji.

Rozwiązanie dla firm, które chcą zwiększyć sprzedaż przez stronę. Wyposażone w platformę do generowania leadów.

Oferta: Strona firmowa generująca zapytania ofertowe (leady)
jak zoptymalizować stronę docelową

Rozwiązanie dla profesjonalistów: blogerów lub wydawców internetowych. Wyposażone w platformę do angażowania odbiorców.

Oferta: Strona dla profesjonalnych twórców

Rozwiązanie do sprzedaży produktów lub usług przez Internet. Zintegrowane z platformą do lojalizacji klientów.

Oferta: Strona sklepu w Internecie