Znajdywanie tematów na firmowego bloga to jedno z największych wyzwań dla osób odpowiadających za marketing w przedsiębiorstwach. Skąd brać wartościowe pomysły i jak tworzyć treści na blog?

Po przeczytaniu wpisu 3 powody dla których warto mieć blog masz pewność co do wartości biznesowej firmowych blogów. Prawdopodobnie teraz zastanawiasz się od jakich treści zacząć?

Witamy w klubie! Znajdywanie tematów na blog firmowy to jedno z największych wyzwań dla marketingowców w firmach. Rekomendujemy rozpocząć od zebrania najpopularniejszych pytań twoich klientów, przeglądu branżowych trendów, porównania swoich produktów i usług z konkurencją, przeprowadzenie krótkich wywiadów z ekspertami z twojej organizacji. Proponowane rozwiązania wydają się czasochłonne?

Poniżej wymienię kilka prostych sposobów, które ułatwią generowanie treści na firmowego bloga, poczynając od wykorzysania istniejących zasobów poprzez zaangażowanie innych członków organizacji, a skończywszy na znalezieniu gościnnych blogerów.

Wykorzystanie posiadanej zawartości

Należy zacząć od rzeczy najprostszej. Dokładnego zidentyfikowania i złożenia na nowo istniejących już materiałów. Często dokumenty, prezentacje inne typy zawartości, które są wykorzystywane w komunikacji wewnętrznej po usunięciu zastrzeżonych informacji z powodzeniem mogą zostać przekształcone na potrzeby firmowego bloga. Publikowane na blogu treści powinny, w pewnym sensie, pokazać wewnętrzne funkcjonowanie organizacji. Czy jest na to lepszy sposób, niż poprzez zaadaptowanie do tego celu zawartości wewnętrznych?

Kolejny krok to zwrócenie się do innych działów w twojej organizacji. Zidentyfikuj osoby, które służą w firmie jako pierwotne źródła komunikacji ze światem zewnętrznym – bez znaczenia czy to będzie dział obsługi klienta, czy sprzedaż. Daj im notatnik i poproś by przez kilka dni zapisywali każde pytanie, które ktoś zada. Ostatecznie otrzymasz bardzo obszerną listę zagadnień, które pomogą generować pomysły na blog.

Burza mózgów

Nawet jeśli zaangażujesz inne działy organizacji, a potem sięgniesz poza zasoby firmy zauważysz jak szybko wyczerpią się tematy, które możesz poruszyć. W szczególności gdy zastosujesz się do niektórych rekomendacji zwartych we wpisie Jak często dodawać nowe treści na blog? W związku z tym proces poznawania opinii i poszukiwania informacji powinien być stałym elementem strategii prowadzenia bloga.

Regularnie organizuj burze mózgów. Rozważ stworzenie dokumentów do współpracy grupowej by członkowie twojej organizacji mogli pracować razem i wzajemnie się inspirować. Jeśli reprezentujesz małą firmę postaraj się zidentyfikować kolegów z branży lub zaprzyjaźnionych blogerów, którzy chcieliby w takiej burzy mózgów uczestniczyć. Na przykład możesz otworzyć grupę na Facebook wspólnie z ludźmi, którzy są w podobnej sytuacji.

Kiedy dołączysz do grupy, a tym bardziej gdy staniesz się jej leaderem możesz sugerować grupie pomysły na tematy do wspólnej burzy mózgów. Ludzie będą reagowali gdy będą zainteresowani tematem. Brak odzewu będzie oznaczał, że twój pomysł ma niewielką szansę znaleźć szerszą grupę odbiorców.

Gościnne blogowanie

Innym sposobem tworzenia treści na bloga jest zaproszenie ekspertów z branży do napisania artykułu na twojego bloga. Użyj swojej sieci kontaktów biznesowych do znalezienia potencjalnych chętnych do gościnnego wpisu (LinkedIn, GoldenLine wydają się wyborami najbardziej oczywistymi). Bądź pewny swego kiedy będziesz usiłował przedstawić im korzyści wynikające z gościnnych wpisów.

Na przykład gościnne blogowanie pozwala pozyskać nowych czytelników na ich własny blog i wygenerować odnośniki, które z pewnością wpłyną pozytywnie na rangę ich strony w wyszukiwarkach. Gościnne wpisy to również świetny sposób, aby rozpocząć współpracę marketingową i budować silne relacje między branżowymi wizjonerami.

Filtrowanie i selekcja informacji

Innym, doskonałym sposobem do tworzenia treści na blogu jest filtrowanie i selekcja najistotniejszych informacji branżowych oraz agregowanie wartościowych fragmentów treści ze źródeł zewnętrznych. Decydując się na ten krok upewnij się, że wybrane treści zapewnią czytelnikowi twojego bloga określonego typu wartości. W tym celu zadaj sobie następujące pytania:

Czy oszczędzasz czas czytelnika przez umieszczenie wszystkich tych zasobów w jednym miejscu?

Czy prezentujesz własną opinię i czy wnosi nowe spojrzenie w stosunku do tego co na ten temat napisali, powiedzieli już inni?

Upewnij się, że oferujesz czytelnikowi wiele poziomów wartości filtrując i selekcjonując najważniejsze informacje w pierwszej kolejności. Większości ludziom będzie schlebiało, że chcesz się podzielić z innymi zawartością, której są autorami. Jest to także doskonała okazja do zbudowania z nimi relacji. Jednak najpierw upewnij się na jakich zasadach możesz wykorzystywać zawartość innych blogerów i pamiętaj o właściwym oznaczeniu pierwotnego autorstwa. Kiedy umieszczasz odnośniki to innej treści dobrym pomysłem jest ustawienia ich tak by otwierały się w nowej karcie lub oknie przeglądarki.