Dlaczego na stronie internetowej liczby zapisane cyframi sprawdzą się lepiej od opisanych słownie?

Lepiej napisać „39”, niż „trzydzieści dziewięć” i przyciągnąć uwagę użytkowników podczas skanowania strony w poszukiwaniu faktów.

Podstawowe zasady pisania treści dla stron internetowych znajdziesz w artykule: Jak użytkownicy czytają treści na stronach.

Badania Nielsen Norman Group dowiodły, że cyfry często zatrzymują wędrówkę wzroku po stronie. Liczby na stronach przyciągają uwagę użytkownika, nawet gdy są osadzone wśród słów, które użytkownicy w innym wypadku by zignorowali.

1. Dlaczego użytkownicy skupiają się na cyfrach?

Ponieważ numery przedstawiają fakty, które użytkownicy zwykle chcą poznać. Czasami ludzie szukają konkretnych faktów, takich jak waga produktu lub rozmiar, więc strony sklepów w Internecie są z pewnością jednym z miejsc, w którym należy zapisywać liczby cyframi. Jeśli nawet numer nie stanowi atrybutu produktu, to taki zapis liczby jest bardziej zwarty (a więc atrakcyjny) niż o wiele dłuższy opis liczby słowami.

2. Jak oczy użytkowników lokalizują liczby na stronach podczas skanowania treści?

Kształt grupy cyfr jest na tyle różny od grupy liter, że wyróżnia się na tle bloku tekstu. 2415 wygląda inaczej niż pięć chociaż obie liczby składają się z 4 znaków. Jak widać na przykładzie, zapisanie liczby jako ciągu cyfr, pozwala wyróżnić dany fragment treści bez potrzeby „pogrubienia”.

Cyfry zwiększają skanowalność, czyli łatwość przyswojenia treści przez czytelnika, na stronie internetowej.

Odejście od tradycyjnego stylu pisania

Tradycyjne przewodniki stylu dla twórców treści radzą aby na potrzeby publikacji drukowanych zapisywać liczby słownie gdy:

  • liczby są z przedziału od jednego do dziewięćdziesięciu dziewięciu,
  • jeden z numerów typu: po sto, tysiąc, milion sto tysięcy,
  • okrągłe liczby,
  • bardzo duże liczby tj. miliony, miliardy,
  • numery, które pojawiają się jako pierwsze słowo w zdaniu.

Jak widać wytyczne dotyczące prezentacji numerów są zupełnie inne dla stron internetowych i publikacji drukowanych.

Pisząc liczby na stronach myśląc o użytkownikach:

  • napisz 39, a nie trzydzieści dziewięć,
  • użyj cyfr, nawet jeśli liczba będzie pierwszym wyrazem w zdaniu lub na początku punktu w liście,
  • użyj cyfr dla dużych liczb, ale mniejszych od 1 miliarda:
    – 2000000 jest lepiej niż dwa miliony.
    – dwa miliardy są lepszym rozwiązaniem niż 2,000,000,000,000, ponieważ większość ludzi nie potrafi zinterpretować, tak wielu zer,
    – czasem warto pójść na kompromis i napisać 24 mld zamiast 24000000000,
  • przeliteruj numery, które nie reprezentują konkretnych faktów np.: nasz blog generuje tysiące odsłon strony w ciągu miesiąca,
  • ale zapisz cyframi fakt tj. dotarliśmy z przekazem reklamowym do 2945 użytkowników, bo podanie dokładnej liczby zwiększa wiarygodność informacji.

Wielkie liczby

Oprócz literowania bardzo duże cyfry wymagają dodatkowego wyjaśnienia, jeśli czytelnikami nie są naukowcy. Można na przykład powiedzieć, że miliard to tysiąc milionów, bo większość ludzi nie rozumie tak dużych liczb.

Również na stronach usług internetowych większość użytkowników nie rozumie określenia „1 TB”, którego wiele witryn oraz sklepów ze sprzętem elektronicznym używa do określenia pojemności dysku twardego. Oczywiście to się wkrótce zmieni, ale na razie wciąż niewielu użytkowników miało do czynienia z nośnikami, których pojemność wyrażana jest w terabajtach.

Należy wyjaśniać nietypowe skróty, jednostki miary, a w szczególności gdy reprezentują bardzo duże liczby.

Tak więc, wytyczne dotyczące TB mogą pozostać w mocy jeszcze tylko przez kilka lat, ale wyjaśnianie nietypowych jednostek będzie prawdopodobnie potrzebne zawsze.

Liczby na stronach zwiększają użyteczność i wiarygodność

Liczby zapisane w postaci cyfr zamiast liter ułatwiają korzystanie ze strony osobom, które szukają konkretnych informacji lub odpowiedzi. Sprawdzają się na rynku e-commerce, bo kupujący poszukują faktów, a taki zapis ułatwia ich znalezienie. Podnoszą wiarygodność danych, kiedy potencjalni klienci dokonują wstępnej selekcji na stronach b2b. Nawet wtedy, gdy użytkownicy nie skanują strony w poszukiwaniu danych, to i tak liczby zapisane cyframi są łatwiejsze do odczytania i strona wydaje się bardziej użyteczna.

Źródło:
1. Artykuł jest interpretacją treści Jacoba Nielsena opublikowanej w tekście Show Numbers as Numerals When Writing for Online.

Rozwiązanie dla firm, które chcą zwiększyć sprzedaż przez stronę. Wyposażone w platformę do generowania leadów.

Oferta: Strona firmowa generująca zapytania ofertowe (leady)
jak zoptymalizować stronę docelową

Rozwiązanie dla profesjonalistów: blogerów lub wydawców internetowych. Wyposażone w platformę do angażowania odbiorców.

Oferta: Strona dla profesjonalnych twórców

Rozwiązanie do sprzedaży produktów lub usług przez Internet. Zintegrowane z platformą do lojalizacji klientów.

Oferta: Strona sklepu w Internecie