Nagłówki, tytuły stron, tematy email to mikrotreści, których celem jest skłonienie odbiorcy zawartości do sięgnięcia po pełną wersję treści.
Rolą mikrotreści jest dostarczenie odbiorcy informacji: co znajduje się w makrotreści? Komunikat musi być czytelny i krótki (40-60 znaków), aby został zrozumiany od razu przez osobę skanującą nagłówek.
Wymagania co do mikrotreści w magazynach internetowych i blogach są różne od zasad stosowanych w mediach drukowanych tj. gazety codzienne i kolorowe magazyny. To dlatego, że oba typy mediów „konsumowane” są w różny sposób. Przede wszystkim treści publikowane na stronach internetowych w większości wypadków są skanowane i czytane tylko fragmentarycznie. Czytelnicy skupiają się słowach kluczowych i lewej stronie kolumny z tekstem.
- Główne różnice w roli nagłówka to:
- Nagłówki na stronach internetowych są często wyświetlane w oderwaniu od kontekstu:
- jako część listy artykułów dostępnych na stronie bloga,
- na liście wiadomości programu pocztowego np.: emaili przychodzących,
- wśród wielu innych odpowiedzi na stronach wynikowych w wyszukiwarkach internetowych,
- w zakładce „ulubione strony” w przeglądarce internetowej.
Niektóre z wymienionych przykładów są zupełnie oderwane od kontekstu, a więc użytkownikom dużo trudniej właściwie zinterpretować treść, którą niesie nagłówek.
- Nawet wtedy, gdy nagłówek jest wyświetlany we właściwym kontekście, to i tak przyswajanie informacji z ekranu komputera jest trudniejsze niż z wydruku. Bardzo często treść prezentowana jest w otoczeniu innych informacji, co rozprasza uwagę. W mediach drukowanych, nagłówek jest ściśle związany ze zdjęciem, tłem, podtytułem i pełną treścią artykułu. Wszystkie wymienione elementy mogą być zinterpretowane w tym samym czasie podczaj jednego spojrzenia. W sieci, znacznie mniejsza ilość informacji będzie widoczna na ekranie. W związku z tym, ludzie często rezygnują z czytania. Podczas skanowania listy artykułów użytkownicy zwykle patrzą tylko na nagłówki pomijając większość podsumowań.
W związku z tym, w mediach elektronicznych nagłówek musi być zrozumiany bez wsparcie innych elementów. Użytkownicy mogą kliknąć w nagłówek, aby przejść do pełnej wersji artykułu, ale działają w pośpiechu. Nie każdy nagłówek zostanie kliknięty, a tylko taki, który będzie niósł treść.
Podobna sytuacja ma już miejsce w przypadku wiadomości email. Wiele osób otrzymuje tak dużo emaili, że usuwają wiadomości, których temat nie ma dla nich sensu.
Niewiele osób rozumie sztukę pisania mikrotreści w mediach elektronicznych. Tak więc, jeśli chcesz by prowadzone działania marketingowe w sieci odnosiły lepsze skutki musisz komponować dobre nagłówki.
Rekomendacje dla mikrotreści
Niezależnie od tego czy będzie to nagłówek, tytuł artykułu, czy temat w wiadomości email dana mikrotreść powinna być zgodna z poniższymi wytycznymi.
- Wyraźnie wyjaśniać, co zawiera artykuł (lub e-mail). Mikrotreści powinny być bardzo krótkim streszczeniem makrotreści, których są zapowiedzią.
- Napisane prostym językiem: wszelkie językowe kalambury są złym pomysłem.
- Pozbawione zapowiedzi, które starają się zachęcić ludzi do kliknięcia, aby dowiedzieć się o czym jest treść. Użytkownicy zbyt wiele razy dali się nabrać na tego typu tytuły lub nagłówki na stronach portali, serwisów plotkarskich, czy tabloidów, dlatego od razy chcą wiedzieć, co dostaną. W prasie drukowanej ciekawość może skłonić czytelnika, aby obrócił stronę i zaczął czytać artykuł jednak w mediach elektronicznych to nie działa.
- Spraw by już pierwszy wyraz niósł informacje. Na przykład rozpocznij od nazwy firmy, osoby lub koncepcji omawianej w artykule.
- Nigdy nie zaczynają wszystkich tytułów stron tym samym słowem: będą trudne do odróżnienia podczas skanowania listy. Powinny zachęcić użytkowników do przeczytania całej linii. Na przykład tytułu strony z właściwym użyciem mikrotreści może wyglądać następująco: Odnośnik „czytaj więcej” to nie najlepszy wybór.
- W wysyłanej wiadomości e-mail, w polu „Od” powinno się znaleźć informacja które wyjaśnią klientowi zależność i zmniejszą ryzyko, że odbiorca zakwalifikuje taką wiadomość jako spam lub anonimowe natręctwo. Jednak nie należy w tym polu wpisywać danych przedstawiciela handlowego jeśli użytkownik nie miał z nim wcześniej kontaktu. Ludzie mają tendencję do usuwania poczty od osób nieznajomych.
Źródła:
1. Grafika tytułowa: Designed by Freepik
2. Artykuł na postawie publikacji Jacoba Nielsena – Microcontent: How to Write Headlines, Page Titles, and Subject Lines
Zostaw komentarz
You must be logged in to post a comment.