Jak pisać nagłówki na potrzeby profesjonalnych stron: blogów i magazynów internetowych?

Czy można zawrzeć precyzyjny komunikat zaledwie w kilku słowach? Oczywiście! Papierowe dzienniki i kolorowe magazyny oferują niezwykłe i użyteczne nagłówki każdego dnia.

Pomimo tego, że tradycyjna prasa powoli odchodzi w przeszłość jest wiele elementów, które warto przenieść z tego medium do Internetu. Jednym z nich są doskonale nagłówki tworzone przez wiele tytułów wciąż dostępnych w kioskach. Jednak prawdziwy mistrz jest tylko jeden, BBC News 1.

Czy się charakteryzują najlepsze nagłówki?

Jest dość trudno pisać treści na potrzeby stron internetowych, które będą zwięzłe, skanowalne i obiektywne. Jednak jeszcze trudniej jest wymyślić nagłówki, które są:

  • krótkie – ponieważ ludzie zwykle czytają tylko kilka pierwszych słów,
  • treściwe – precyzyjnie określają co użytkownik znajdzie się w artykule,
  • konkretne – zaczynają się od słów kluczowych (ponieważ ludzie zwykle skanują tylko początek list elementów),
  • przewidywalne – użytkownik będzie wstanie domyślić się czego się dowie po kliknięciu w odnośnik i przeczytaniu całego artykułu (ponieważ ludzie nie wracają na stronę jeśli obiecuje więcej niż dostarcza).

Dlatego większość firm (wydawców internetowych) notorycznie łamie zasady dotyczące tworzenia nagłówków.

Zwięźle i informacyjnie

Przeciętny nagłówek nie powinien przekroczyć 5 słów tj. około 34 znaków. Jednak niezwykle trudno przygotować dobry nagłówek mając do dyspozycji tak niewielką ilość znaków. Dlatego ma to miejsce bardzo rzadko.

Według Jacoba Nielsena z firmy badającej użyteczność stron internetowych – BBC.com jest przykładem godnym naśladownictwa. Przygotowywane przez nich nagłówki są kwintesencją dziennikarskiego mistrzostwa. W krótkich, jasnych komunikatach są wstanie przekazać czego czytelnik może się spodziewać w pełnej wersji artykułu. Już po pierwszych 4 słowach użytkownik wie jaka jest ogólna wymowa treści.

W powyższym akapicie użyłem znaku „4” zamiast pisać „cztery”, bo takie są ogólne wytyczne dotyczące pisanie liczb na stronach internetowych. Takie są oczekiwania użytkowników bo liczbę zapisaną cyframi czyta się szybciej niż zapisaną słownie (a przy okazji to mniej znaków).

Jakie są podstawy sukcesu?

Dlaczego BBC tworzy tak dobrze nagłówki w Internecie, a większość stron w sieci, nawet profesjonalnych twórców treści, robi to źle? Jakob Nielsen stawia tezę, że stacja BBC ma to we krwi. W korporacyjnym DNA pochodzącym z czasów, kiedy BBC była stacją radiową. W radiu każde słowo jest na wagę złota. Trzeba jasno komunikować myśli i natychmiast porywać słuchaczy. Bo w mediach mówionych, każde słowo jest utracone w chwili gdy zostało wypowiedziane.

Niezależnie od prawdziwej przyczyny nagłówki BBC niemal zawsze tworzone są według najwyższych standardów użyteczności. Warto regularnie odwiedzać witrynę BBC i spróbować przejąć niektóre nawyki redaktorów do swoich własnych stron blogów lub magazynów internetowych.

Źródła:
1. Zdjęcie tytułowe: strona BBC News.
2. Artykuł podstaw na podstawie tekstu Jacoba Nielsena World’s Best Headlines: BBC News.