Czym są nano-treści? Dlaczego są tak ważnym elementem treści na stronach internetowych?

Testy jak dobrze ludzie rozumieją pierwsze 11 znaków wskazują, że strony warto optymalizować dla użytkowników, którzy zazwyczaj skanują strony, a nie czytają artykuły.

Badania użyteczności dowiodły, że użytkownicy czytają pierwszych 11 znaków w wierszu zarówno na stronach internetowych jak i w gazetach. Na przykład w tym tytule artykułu tekst o tej długości to „Pierwsze 2 „. W takim wypadku numer zapisany cyframi, a nie tekstem pozwala przekazać mniejszą ilością znaków ten sam komunikat.

Dlaczego niektóre treści publikowane na stronach są tak bardzo skrócone? Bo czytanie w Internecie jest często zdominowane przez wzorzec F. Oznacza to, że ludzie czytają dość dokładnie tylko kilka pierwszych wyrazów – stąd poprzeczki z „F”. Następnie przesuwają wzrok w dół listy, aż w końcu przesuwają wzrok pionowo w dół, wzdłuż lewej krawędzi tekstu w linii zbliżonej do prostej. Wtedy użytkownicy rejestrują tylko same pierwsze litery listy.

Na stronach internetowych listy występują w wielu miejscach:

  • strony wyników wyszukiwania,
  • aktualne lub archiwalne artykuły, nagłówki, komunikaty prasowe i inne aktualności,
  • produkty w kategorii stron,
  • spisy treści (kategorii treści na stronie),
  • strony z najczęściej zadawanymi pytaniami,
  • punktowe lub numerowane, listy kontrolne, etapy zadania na stronie pomocy.

Użytkownicy zazwyczaj zobaczą około 2 słów większości elementów z listy. Trochę więcej, jeśli słowa są krótkie albo tylko jedno słowo, jeśli jest długie. Oczywiście 11 znaków to liczba umowna, którą można przyjąć za średnią.

Pełny tekst elementów listy, odnośników, tytułów albo śródtytułów to tzw. mikro-treści, a pierwsze 11 znaków to nano-treści.

Skuteczne odnośniki

Powyższa zasada ma zastosowanie także w przypadku odnośników. W 11 pierwszych znakach powinna się znaleźć kluczowa informacja dla odnośnika. Na jej podstawie (nano-treści) użytkownik powinien być wstanie przewidzieć gdzie zostanie przekierowany po kliknięciu w odnośnik.

W związku z tym w odnośnikach:

  • używaj prostego języka,
  • używaj specyficznej terminologii,
  • bądź konsekwentny w nazewnictwie,
  • wskaż korzyści,
  • użyj „wezwań do działania”.

Nieskuteczne odnośniki

Większość nieskutecznych odnośników nie niesie ze sobą żadnych przydanych informacji. Rozpoczynają się od treści tj.:

  • uprzejme, ogólne słowa,
  • wymyślone słowa lub terminy,
  • marketingowy bełkot,

a kluczowe informacje komunikowane są gdzieś na końcu.

Kierowanie użytkowników za pośrednictwem prawidłowych odnośników

Trudno oczekiwać by wszyscy użytkownicy ze 100% poprawnością przewidzieli cel odnośnika wyłącznie w oparciu o jego pierwszych 11 znaków (nano-treści). W rzeczywistości odnośniki nie są ucinane na stronie. Nawet jeśli użytkownicy widzą tylko pierwsze 2 słowa to i tak mogą natychmiast dowiedzieć się więcej, jeśli ich oczy zatrzymają się na odnośniku. Dlatego tylko cała treść odnośnika musi dostarczyć pełną informację o stronie docelowej.

Najważniejsze elementy o których trzeba pamiętać tworząc mikro-treści to:

  • pozwól użytkownikom domyślić się gdzie trafią, jeśli klikną w odnośnik,
  • wyraźnie oddziel dany odnośnik od innych,
  • nie wprowadzaj w błąd ani nie obiecuj zbyt wiele,
  • nano-treści (pierwsze znaki) muszą być na tyle dobre, żeby użytkownicy chcieli przeczytać treść odnośnika do końca.

Opisane powyżej nawyki wydają się dość oczywiste. Przecież każdy z nas codziennie odwiedza wiele stron internetowych. Jeśli się nad tym zastanowicie sami dojdziecie do wniosku, że tak właśnie konsumuje się większość treści na w Internecie. Pobieżny rzut oka, kilka wybiórczo przeczytanych wyrazów decydują o tym, czy zagłębimy się w treść na stronie, czy będziemy szukali dalej. Jednak większość stron firmowych, sklepów w Internecie, czy blogów wciąż nie jest zoptymalizowana pod kątem typowych zachowań użytkowników.

Źródło:
1. Grafika tytułowa: Designed by Freepik
2. Inspiracją do napisania artykułu było badanie Jacoba Nielsena, którego wyniki przybliżył w First 2 Words: A Signal for the Scanning Eye.