Odnośnik o treści „czytaj więcej” jest mało skuteczny. Przeczytaj jaka etykieta będzie bardziej pomocna dla czytelników.

Wyrażenie „czytaj więcej” jest coraz częściej stosowane jako standardowa etykieta dla odnośnika pod pierwszym akapitem w artykule. Jednak nie niesie ze sobą żadnych przydanych informacji. Przy odrobinie wysiłku, można to zrobić lepiej.

Odnośnik umieszczany na stronie firmowej, bloga, czy sklepu internetowego może mieć dowolną treść, ale najpopularniejsza to „czytaj więcej”, „dowiedz się więcej” lub „przeczytaj całość”. Niezależnie od tego czy przytoczone treści odnośników umieszczone są jako główne wezwanie do działania na stronie głównej, czy pod pierwszym akapitem (tzw. zajawką) na stronie bloga kierującym do pełnej wersji artykułu nie niosą ze sobą informacji o tym, co odwiedzający znajdzie na stronie pod odnośnikiem. Konsekwencją jest to, że wiele osób czuje się zagubiona i rezygnuje z dalszego eksplorowania strony.

Jeśli chcesz w prosty sposób zweryfikować prawdziwość powyższego stwierdzenia, to przeprowadź typowy test A/B. Porównaj odnośniki (jak wyżej) z takimi, które zawierają opisowe etykiety. Przekonasz się, że wezwania do działania niosące informacje o tym co znajdzie się pod odnośnikiem są o wiele częściej klikane niż te z hasłem „przeczytaj całość”. Dlaczego tak się dzieje?

Wpisz hasło „czytaj więcej” lub jeszcze lepiej angielski odpowiednik od którego pochodzi ten trend „read more” w wyszukiwarce Google i przekonaj się ile otrzymasz odpowiedzi. Myślę, że samemu dojdziesz do wniosku, że miliony (albo miliardy w wersji angielskiej) możliwych kombinacji odpowiedzi, które można znaleźć pod odnośnikiem oznaczają, że może się tam znaleźć wszystko.

Skoro odnośnik typu „czytaj więcej”, to „samo zło” czemu jest tak popularny?

Odnośnik „czytaj więcej” jest wygodny do użycia na urządzeniach mobilnych, które są coraz popularniejsze. W wielu krajach, na coraz większej liczbie stron także biznesowych, ruch mobilny staje się dominujący, a na małym ekranie, krótkie odnośniki sprawdzają się lepiej niż opisowe.

Kiedy użytkownik skanuje tytuł i pierwszy „rozwinięty” akapit artykułu na telefonie i decyduje się, że chce dowiedzieć się więcej klika na odnośnik „czytaj więcej”, który umożliwia mu dotarcie do pełnej wersji treści. To zdecydowanie wygodniejsze rozwiązanie niż długi opisowe odnośnik, który trzeba przewinąć by zapoznać się z jego treścią.

Dlaczego „czytaj więcej” jest jednak problemem, który trzeba rozwiązać?

Odnośnik bez opisu utrudnia sprecyzowanie oczekiwań użytkownika, co do tego co znajdzie się dalej. Między innymi dlatego, że nie jest jednoznaczny. Czy pozwoli przejść do pełnej strony poświęconej tematowi? A może poprowadzi do strony docelowej, gdzie użytkownik będzie miał do wyboru kilkanaście innych odnośników? A może do zewnętrznej strony sklepu z aplikacjami? To są pytania zrodzone z wątpliwości, które dobrze opisany odnośnik pomorze rozwiązać.

Ogólny zwrot jest najbardziej niebezpieczny, gdy stosowany jest samodzielnie. Wtedy powoduje największą niepewność, ponieważ użytkownicy nie wiedzą, czego się spodziewać. Czy będzie warto czekać na nową stronę, aż się załaduje? To uczucie niepewności w połączeniu z czasem oczekiwania na stronę sprawia, że wzrasta ilość odrzuceń i wyjść ze strony. Użytkownicy wracają do wyszukiwarki, żeby odpowiedzi na własne pytania poszukać gdzie indziej (na innej stronie).

Jeżeli strona ma kilka odnośników „dowiedz się więcej”, użytkownicy mogą się zastanawiać, czy odnośniki prowadzą do tej samej strony, czy może do różnych stron. Po raz kolejny, niepewność i dysonans poznawczy mają negatywny wpływ na doświadczenie użytkownika. Gorzej, gdy odnoszą do tej samej strony, użytkownicy tracą czas na kolejne kliknięcia i są rozczarowani tym, że znów znaleźli się na tej samej stronie.

Brak etykiet w odnośnikach i przypisanych do nich słów kluczowych jest poważnym problemem wpływającym na dostępność strony dla osób niedowidzących. W szczególności korzystających z czytnika głosowego lub opcji powiększania strony. Te osoby nie są w stanie szybko kliknąć przycisku wstecz ani wrócić do tekstu poprzedzającego akapit, aby zobaczyć, co może znaleźć się pod odnośnikiem. Bez opisowych etykiet czytnik ekranowy przeczyta listę odnośników, które bez kontekstu wizualnego, będą mało pomocne. Treść każdego z nich będzie taka sama: „dowiedz się więcej”.

Jednak można, to zrobić lepiej

Jeśli używasz etykiet opisowych zamiast standardowego tekstu „dowiedz się więcej”, taki odnośnik będzie korzystniejszy z kilku powodów:

  • odnośniki będą łatwiej dostępne,
  • odnośniki będą bardziej kuszące dla użytkowników i potencjalnie bardziej przekonujące,
  • użytkownicy poczują się pewniej, gdy będą wiedzieli co znajdą na kolejnej stronie,
  • więcej słów kluczowych na stronie pomaga poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania,
  • ważne odnośniki umieszczone samodzielnie na stronie pomogą użytkownikom, którzy skanują zawartość strony dotrzeć do treści, które ich interesują.