Jakie składowe wpływają na zrozumienie treści? Co poprawia czytelność tekstów? Czym jest odróżnialność?

Użytkownicy czytają treści na stronie internetowej tylko wtedy gdy zawartość jest przyjazna dla oka, słowa i zdania proste, a informacje łatwe do zrozumienia.

Wizualny projekt strony internetowej, to obraz firmy w Internecie. Treść to brzmienie firmy w sieci. Ton głosu i wspaniała zawartość są niezbędne do skutecznej komunikacji z klientami. Jednak najlepszy copywriting nie pomoże, jeśli użytkownicy nie będą chcieli przeczytać treści na stronie.

W trakcie przeciętnej wizyty na stronie internetowej użytkownik czyta tylko 28% słów.

Zanim użytkownik odwiedzający stronę zdecyduje się przeczytać artykuł lub inną treść przeprowadzi w głowie bilans zysków i strat:

  • straty: jak wiele wysiłku będzie mnie kosztowało przeczytanie danej treści?
  • zyski: co na tej stronie jest dla mnie, jakie korzyści odniosę jeśli przeczytam artykuł?

Na wstępie trzeba upewnić użytkownika, że odniesie korzyści. Jednak przede wszystkim należy obniżyć koszty przyswojenia treści (czyli zminimalizować straty). Na stronie internetowej za straty odpowiadają 3 elementy: odróżnialność1, czytelność i zrozumienie, a każdy z nich został zdefiniowany i omówiony poniżej.

1. Odróżnialność

Definicja: odróżnialność to najbardziej podstawowy poziom użyteczności: czy ludzie są w stanie zobaczyć, odróżnić, rozpoznać znaki i słowa w tekście. Odróżnialność zależy głównie od projektu wizualnego, a konkretnie typografii.

Rekomendacje dotyczące „odróżnialności”

  • Użyj rozsądnie dużego domyślnego rozmiaru czcionki i pozwól użytkownikom na zmianę wielkości czcionki. Określenie rozmiaru czcionki na „mały” to pojęcie względne, które ma różne znaczenie dla poszczególnych osób. W dużej mierze zależy od ostrości wzroku, która niestety spada wraz z wiekiem. Starsi użytkownicy potrzebują większego tekstu, ale nawet młodzi użytkownicy docenią większe litery kiedy będą czytali tekst pod kątem do ekranu komputera.
  • Określ wysoki kontrast pomiędzy znakami i tłem (najlepszy to czarne litery na białym tle). Zrezygnuj z przesuwanego lub niejednolitego strukturalnie tła, bo przeszkadza w dostrzeżeniu drobnych szczegółów poszczególnych liter.
  • Użyj czystego kroju pisma. Przy dzisiejszych monitorach o wysokiej rozdzielczości, czcionka typu „serif” jest dopuszczalna. Jednak zrezygnuj z czcionek w stylu gotyckim lub naśladujących ręczne pismo, które zmniejszają czytelność treści.

2. Czytelność

Definicja: czytelność mierzy złożoność słów i zdań tworzących strukturę danego kawałka treści. Założenie jest takie, że zdania złożone są trudniejsze do zrozumienia i czytania niż zdania proste. Zwykle jest to określane jako poziom czytania wymagany do łatwego przyswojenia tekstu (mierzony wymaganymi latami formalnej edukacji).

Rekomendacje poprawiające „czytelność” tekstów.

  • Posługuj się zwykłym językiem. Unikaj wymyślnych słów i pojęć.
  • Używaj krótkich zdań. Unikaj zawiłych struktur zdaniowych, zwłaszcza zdań wielokrotnie złożonych, które obciążają pamięć krótkotrwałą. Ten punkt odnosi się do większości moich artykułów ;).
  • Pisz w stronie czynnej, tak często jak to możliwe. Strona bierna może być stosowana w rzadkich przypadkach, gdy pozwala na skrócenie definicji kluczowych terminów.
  • Jeśli chcesz dotrzeć do szerokiej publiczności pisz na poziomie czytania ucznia 8 klasy w USA (tj. 13 latka).
  • Jeśli piszesz dla osób wykształconych i specjalizujesz się w czytelnikach B2B to w większości przypadków wymagany poziom czytania nie powinien przekroczyć 12 klasy w USA (tj. 17-18 latka; koniec szkoły średniej). Oznacza to, że taka treść będzie po prostu łatwiejsza do przyswojenia dla czytelników z wyższym wykształceniem.
  • Pamiętaj, że pisanie na poziomie określonej klasy to co innego niż pisanie dla uczniów, którzy aktualnie są w danym wieku. Istnieją specjalne wytyczne, co do kierowania treści dla małych dzieci, nastolatków i Millenialsów. Natomiast w tym wypadku mam na myśli tworzenie treści dla dorosłych użytkowników za pomocą słów, które odpowiadają ich poziomowi edukacji, ale napisanych dojrzałym językiem.

3. Zrozumienie treści

Definicja: oznacza, że użytkownik zrozumiał znaczenie tekstu i jest wstanie wyciągnąć właściwe wnioski. W przypadku zawartości instruktażowej lub zorientowanej na wywołanie akcji, użytkownik po przeczytaniu danej treści jest wstanie wykonać określone działanie.

Rekomendacje wpływające na lepsze „zrozumienie” treści.

  • Używaj języka zorientowanego na użytkownika; dobre poznanie czytelników pozwala na lepsze zrozumienie ich potrzeb.
  • Jeśli kierujesz treści do specjalistów (B2B, naukowcy, entuzjaści, fani, hobbyści), używaj specjalistycznej terminologii z danej dziedziny. Nawet jeśli niektóre z użytych słów są trudne do zrozumienia dla szerokiej publiczności i wpłyną na pogorszenie wyniku czytelności.
  • Treści buduj na bazie odwróconej piramidy. Zacznij od wniosku lub podsumowania głównego punktu artykułu. Czytelnikom łatwiej odnieść się do punktów pomocniczych, kiedy już znają podstawy.
  • Zminimalizuj obciążenie poznawcze w oparciu o modele mentalne (czyli wyobrażenia użytkowników). Nie wymagaj zapamiętywania rzeczy opisanych w jednej części tekstu podczas czytania kolejnej.
  • Zdjęcia lub rysunki koncepcyjne czasami lepiej wyjaśniają pojęcia i procesy niż słowa.
  • Twórz krótkie treści. Jeśli mówisz mniej, ludzie są bardziej skłonni do wysiłku, aby zrozumieć, co mówisz.
  • Jeśli użytkownicy smartfonów i tabletów są ważną grupą odbiorców, to treści powinny być jeszcze krótsze i prostsze w odbiorze. Czytelnikom korzystającym z urządzeń mobilnych trudniej dostrzec kontekst. Aby odnieść się do wcześniej przeczytanych informacji nie wystarczy rzut oka – zwykle muszą przewijać stronę.

Użyteczność treści, to więcej niż tylko odróżnialność, czytelność i zrozumienie

Wymienione powyżej kryteria są niezbędne, ale nie wystarczające. Zawartość musi przede wszystkim zainteresować użytkownika. Trzeba skupić się na treściach, które interesują odwiedzających stronę, a nie tych, które chcesz promować.

Źródła:
1 Artykuł napisany na podstawie wyników badań opisanych przez Jacoba Nielsena w Legibility, Readability, and Comprehension: Making Users Read Your Words.
2 Grafika tytułowa: Designed by Freepik
3 Tłumaczenie z angielskiego słowa „legibility” pozwoliłem sobie przytoczyć za stroną: typografia.info

Rozwiązanie dla firm, które chcą zwiększyć sprzedaż przez stronę. Wyposażone w platformę do generowania leadów.

Oferta: Strona firmowa generująca zapytania ofertowe (leady)
jak zoptymalizować stronę docelową

Rozwiązanie dla profesjonalistów: blogerów lub wydawców internetowych. Wyposażone w platformę do angażowania odbiorców.

Oferta: Strona dla profesjonalnych twórców

Rozwiązanie do sprzedaży produktów lub usług przez Internet. Zintegrowane z platformą do lojalizacji klientów.

Oferta: Strona sklepu w Internecie