Jak tworzyć zawartość na stronę, która będzie dobrze widoczna w wyszukiwarkach?

Choć treści pisze się dla ludzi, to nie ludzie decydują o tym, czy i komu je pokazać w odpowiedzi na pytanie zadane w wyszukiwarce. A więc jakie treści lubią boty?

Jak napisałem w artykule 3 powody dla których warto mieć blog jedną z korzyści regularnego pisania w sieci jest wsparcie pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania Google (choć sprawdza się to także w przypadku innych wyszukiwarek). Oznacza, to że takie treści są lepiej widoczne w wynikach wyszukiwania.

Ci z was którzy już pisali na potrzeby stron interneowych (na firmowym blogu lub prywatnie na platformie blogowej tj. np.: WordPress.com) wiedzą, że samo dodawanie treści nie wystarczy by zwrócić uwagę wyszukiwawczych botów. Boty przeglądają strony w sieci i indeksują ich zawartość na potrzeby wyszukiwarek według reguł znanych do końca wyłącznie ich twórcom. Jednak część tej wiedzy jest ogólnodostępna, a wykorzystanie jej pozwala ułatwić ten proces.

Jak zwiększyć szansę znalezienia strony przez bota?

By nasza strona została dobrze zindeksowana roboty wyszukiwacze muszą dotrzeć do jak największej ilości publikowanych przez nas treści. Konieczne jest przestrzeganie określonych reguł by to ułatwić i przyspieszyć proces indeksacji. Bo im więcej naszych podstron z artykułami, postami, wpisami, infografikami, wideo będzie zaindeksowanych w Google tym większe prawdopodobieństwo, że potencjalny czytelnik lub klient trafi na naszą stronę. Dlaczego tak się dzieje?

Każdy artykuł na stronie (podobnie jak w gazecie codziennej, czy magazynie papierowym) składa się z określonych elementów. Mamy tytuł, lead (zajawkę), treść właściwą i zdjęcia. Dodatkowo w artykule na stronie internetowej możemy zamieścić odnośniki kierujące do innych naszych artykułów lub do stron zewnętrznych. Wszystkie te elementy w ramach jednego artykułu powinny ze sobą współgrać. Mówiąc innymi słowy będzie można opisać całość dwu lub trzy wyrazową frazą. To będzie główna fraza kluczowa, którą przypiszemy do artykułu. To właśnie po wpisaniu tej frazy w wyszukiwarce Google otrzymamy wyniki wyszukiwania wszystkich stron, które się do niej odnoszą. Jeśli fraza jest mało popularna albo nasza strona ma wysoką pozycję w rankingu Google jest szansa, że wśród wyników wyszukiwania znajdzie się także odnośnik do prowadzonej przez was strony.

O tym jakie elementy decydują o randze i jak budować autorytet strony pisałem w Optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarki Google.

Unikalność i regularność

Istotnymi elementami w tworzeniu treści, które polubią boty o których często się zapomina są unikalność (wręcz unikatowość) i regularność publikowanej zawartości. Nawet najlepiej technicznie zoptymalizowana treść nie przebije się w Google na wysokie pozycje, jeśli:

  • strategia tworzenia treści będzie polegała na adaptacji już istniejących materiałów w sieci (o plagiacie nie wspominając),
  • zawartość nie będzie eksponowała indywidualnego stanowiska, a tylko powtarzała powszechnie znane fakty,
  • treść publikowana będzie od czasu do czasu (kilka razy w miesiącu), bez regularnego wzorca i planu, którego nie będą mogły „przejrzeć” nie tylko wyszukiwawcze roboty, ale i czytelnicy.

Jak sobie ułatwić proces optymalizacji zawartości?

By ułatwić proces tworzenia nowych lub dostosowywania istniejących treści pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarkach internetowych (przede wszystkim Google) stworzyłem e-książkę pt. Pisanie przyjazne wyszukiwarkom.

Publikacja przeznaczona jest dla użytkowników średnio zaawansowanych, którzy mieli już do czynienia z systemami do zarządzania zawartością strony (CMS) i tworzyli zawartość na potrzeby Internetu.

Pobierz e-książkę: Pisanie przyjazne wyszukiwarkom