Co to są media własne, pozyskane i płatne?

W pierwszym odcinku serii Podstawy e-marketingu powiem o podziale mediów na własne, pozyskane i płatne, który jest podstawą do planowania działań marketingowych w sieci. Seria przeznaczona jest dla mikroprzedsiębiorców, którzy chcą prowadzić skuteczne działania marketingowe w Internecie.

Planując działania marketingowe w Internecie należy wziąć pod uwagę trzy rodzaje mediów: własne, pozyskane i płatne. Razem składają się na pełną strategię działań promocyjnych w sieci internetowej.

Media własne

Media własne to strona firmowa, strona sklepu, strona produktu lub usługi, strona bloga lub strona magazynu… Niezależnie od typu prowadzonej strony cechami wspólnymi mediów własnych są wybrana przez nas domena (nazwa internetowa pod którą znajdziemy stronę w sieci), hosting (miejsce fizycznego przechowywania kodu strony) oraz system do zarządzania treścią (odpowiadający za strukturę informacyjną i wygląd strony). Główną zaletą mediów własnych jest to, że mamy 100% kontrolę nad treściami, które na niej zamieszczamy. Wadą, że na przyciągnięcie do niej potencjalnych klientów potrzeba czasu…

Media pozyskane

Media pozyskane to strona fanowska naszego produktu lub usługi na Facebook, kanał na YouTube, tablica na Pinterest, profil na Twitter, Instagram, SlideShare, ale także blog prowadzony na jednej z platform blogowych tj. WordPress, czy Tumblr. Zaletą mediów pozyskanych jest ich popularność. Dzięki temu stosunkowo łatwo wokół naszych profili możemy zgromadzić fanów, subskrybentów, folowersów, czy czytelników, których z czasem możemy przekonwertować na klientów. Za prowadzone działania marketingowe nie musimy płacić, ale jesteśmy ograniczeni zasadami pisanymi i nie pisanymi obowiązującymi na danej platformie. Ponadto nasze treści mogą być zablokowane z powodu roszczeń firm trzecich, negatywnych opinii innych użytkowników lub naruszeń regulaminu, którego nikt przecież nie czyta, a tym bardziej nie śledzi wszelkich zmian na bieżąco…

Media płatne

Media płatne to portale (tj. Onet, WP, Gazeta, Interia), magazyny internetowe, aplikacje na urządzenia mobilne, wyszukiwarki, porównywarki cen, popularne blogi i video blogi, w skrócie cudze strony lub aplikacje na których kupujemy reklamy. Reklamy mogą przybrać formę graficznego prostokąta umieszczonego na górze, z boku, czy w treści strony, mailingu wysyłanego do użytkowników serwisu, którzy wyrazili na to zgodę, artykułu sponsorowanego na stronie internetowej znanego magazynu o bliskiej nam tematyce, w wynikach wyszukiwania porównywarki cen, serwisu z opiniami, czy wyszukiwarki internetowej lub innej mniej lub bardziej standardowej formy reklamy. Jak choćby recenzja naszego produktu zamieszczona przez znanego blogera. Mediami płatnymi mogą stać się Facebook, YouTube, czy Twitter, kiedy zdecydujemy zwiększyć zasięg publikowanych przez nas treści lub kiedy będziemy chcieli dotrzeć z nimi do konkretnej grupy odbiorców. Zaletą mediów płatnych jest to, że zaczynają działać w momencie uruchomienia kampanii. Wadą, że przestają pracować wraz z zakończeniem działań reklamowych.

W takim razie, w które media zainwestować na początku?

Na dzisiaj to już wszystko. Dodaj komentarz jeśli wpis skłonił cię do refleksji. Dasz wyraźny sygnał innym użytkownikom, że powyższy wpis wart jest uwagi.

W kolejnym odcinku serii Podstawy E-marketingu powiem jakie cele należy stawiać przed mediami własnymi, które JUŻ TERAZ, NATYCHMIAST powinny stać się najważniejsze dla waszego mikroprzedsiębiorstwa. Zapraszam do lektury.